Winniepeg

Winniepeg

Teatre Poliorama

Direcció:
Norbert Martínez

Autoria:
Laura Martel

Intèrprets:
Laia Alberch –
Laura María González –
Martí Salvat –
Edu Tudela

El Teatre Poliorama torna a oferir-nos petites perles que poden passar desapercebudes per ser els dies en què la programen. I aquesta és una d’aquelles que no podem perdre.

Winniepeg, el vaixell de Neruda, de Laura Martel, és un cant a l’esperança i una crida contra l’oblit. Recorda el moment en què el poeta Pablo Neruda i el ministre d’Exteriors del Govern xilè, Abraham Ortega, van obrir les portes del país a més de 2.000 republicans espanyols exiliats.

Neruda, nomenat pel govern xilè com a Cònsol Especial per a la Immigració Espanyola a França, i comptant a més amb la complicitat del llavors Ministre de Relacions Exteriors de Xile, Abraham Ortega, va dur a terme aquesta missió, que es va veure assolida quan el vaixell Winnipeg va arribar a Valparaíso el 3 de setembre de 1939.

El viatge del Winnipeg forma part de la història silenciada del nostre país. El risc que aquest silenci es converteixi en oblit o, encara pitjor, en tergiversació, és cosa de tots.

Ens trobem amb una obra que parteix de l’inici de la guerra, com s’escapen pare i filla per marxar d’Espanya franquista cap a França i tota la duresa que troben per poder sobreviure. I com, un cop a França veuen la possibilitat de marxar cap a Xile en el vaixell Winniepeg. Tot el que suposa marxar de casa i trobar-te en un nou lloc on no et volen i ets un estranger més.

Tota l’obra ens l’expliquen pare i filla i podem veure la resta de personatges que es van trobant. A més juguen amb molt encert amb la càmera que va jugant per l’escena i amb la música que va guiant-nos en els diferents moments; i sempre a capella pels quatre actors.

Winnipeg parteix de la foscor, l’horror i la crueltat humana, però acaba il·luminant un camí on l’esperança d’un món millor és possible.

L’obra recorda altres vistes sobre el mateix tema, com el de La maternitat d’Elna, Rastres-argelers , los niños oscuros de Morelli,… que parlen de l’exili.

Gran feina la de Laia Alberch, Laura María González, Martí Salvat i Edu Tudela, tant actoralment, com en la part musical a capellla i la manipulació de la càmera.

L’obra és molt més actual del que pensem. Podem veure la reacció dels francesos, dels xilens quan venen els estrangers refugiats. Ara tenim el mateix problema, però en lloc de ser nosaltres els que busquem refugi som els que hemque donar refugi a altres persones.

A més de l’actualitat de l’obra, també és una obra rodona tant pel que ens mostra com per com ho mostra. Una obra rodona que podem veure aquests dies al Poliorama.

Aquesta imatge té un atribut alt buit; el nom de fitxer és riuada2.jpg
10a edició de la campanya solidària #RiuadadeNassos

Apadrina 1 Somriure per ajudar a l’ONG Pallapupas, pallassos d’hospital, amb la campànya #RiuadadeNassos

Quant a funkyover

Francesc Esteve i Tomàs. M'agrada el teatre i sóc assidu del mateix i dels #postfunció. Sempre trobareu les meves piulades a twitter @funkyover Caçador dels dracs de Barcelona, intentant fer alguna cosa amb la col·lecció que he pogut realitzar durant els últims anys.
Aquesta entrada s'ha publicat en Noticies, postfuncio, Teatre i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Winniepeg

  1. Retroenllaç: Gordas | Inquietuds

Deixa un comentari